„Kto nie wie, do jakiego portu chce przybyć, temu żaden wiatr nie będzie dobry”
(Seneka)
Wizja szkoły:
Nasza szkoła ma być miejscem, w którym uczniowie oprócz wiedzy przedmiotowej zdobędą umiejętność radzenia sobie w życiu. Będą osiągać sukcesy w każdej dziedzinie, a porażki traktować z pokorą jako naukę do dalszego rozwoju. Dążyć będziemy do utrzymania bardzo wysokiego poziomu nauczania i wychowania przez cały okres nauki (od przedszkola do gimnazjum) oparty na podstawowych wartościach. W dalszym ciągu będziemy podnosić kwalifikacje kadry pedagogicznej, poprawiać warunki nauki, rozwijać przydatne umiejętności, utrzymywać wysoki poziom bezpieczeństwa, rozwijać pasje i talenty uczniów w sprzyjającej atmosferze pracy i nauki, a także wzajemnego zrozumienia i współpracy nauczycieli i rodziców.
Wiemy, do jakiego portu chcemy zawinąć. Nasi uczniowie będą umieli wypłynąć z tego portu na szerokie wody i chwytać sprzyjające im wiatry.
Każdy NASZ UCZEŃ robi COŚ dobrze. W każdym jest COŚ dobrego. My to COŚ pomożemy odkryć i rozwinąć. Jesteśmy poszukiwaczami talentów.
Misja szkoły:
Wszechstronny rozwój ucznia umożliwiający poznanie i odkrywanie siebie dla przyszłości.
Misję wypełnimy, osiągając szczegółowe cele, do których należą:
- Twórcza współpraca Zarządu z Dyrektorem, rodziców z nauczycielami, nauczycieli
i uczniów (uczniowie, rodzice i nauczyciele są współgospodarzami szkoły).
- Gwarancja wysokich wyników nauczania ze względu na profesjonalnie przygotowaną, nieustannie doskonalącą się kadrę.
- Rozwijanie miękkich kompetencji uczniów, niezbędnych w dorosłym życiu, niemierzalnych na egzaminach zewnętrznych.
- Wspomaganie rodziców w wychowaniu ich dzieci oparte na wspólnym systemie wartości.
- Zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i higieny w szkole.
- Zapewnienie odpowiednich warunków do nauki i pracy.
- Wdrażanie nowoczesnej oferty edukacyjnej, zaspokajającej indywidualne potrzeby edukacyjne naszych uczniów.
- Zapewnienie sprawnego system zarządzania i komunikacji.
Dzisiaj już wiemy, co trzeba robić jutro, by radzić sobie pojutrze.
OFERTA EDUKACYJNA
Zespół Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Białymstoku to:
- Społeczne Przedszkole nr 1 STO w Białymstoku (istnieje od 1.09.2012r.)
- Społeczna Szkoła Podstawowa nr 1 STO w Białymstoku (istnieje od 1.09.1990r.)
- Społeczne Gimnazjum nr 4 STO w Białymstoku (istnieje od 1.09.1999 r.)
Nasza szkoła jest niewielka, liczy 12 oddziałów (oddział przedszkolny, szkoła podstawowa i gimnazjum). Obecnie w placówce uczy się 190 uczniów (143 w szkole podstawowej łącznie z oddziałem przedszkolnym oraz 47 w gimnazjum). Jest to szkoła przyjazna uczniom, znamy się wszyscy z imienia i nazwiska. Zapewniamy bezpieczeństwo, miłą atmosferę, otwartość, przychylność, rozumienie dziecka. Wymagamy dużo od siebie i od innych, naszym wspólnym celem jest dobro ucznia, jego wszechstronny rozwój i zadowolenie z osiąganych sukcesów.
Wszystkie klasy rozpoczynają zajęcia obowiązkowe o godz. 8.00, kończą o 13.55 (klasy 0 – III), o 14.45 (klasy IV – VI) i o 15.30 (klasy I – III gimnazjalne). W szkole panuje niepowtarzalna atmosfera. Uczniowie czują się w szkole jak „u siebie”, bo mogą tu robić to, co ich naprawdę interesuje. W ramach obowiązków dydaktycznych realizujemy podstawę programową kształcenia ogólnego jako warunek konieczny zapewniający nam uprawnienia szkoły publicznej. Oprócz tego nasi uczniowie uczą się:
– języka angielskiego w: kl. „0” – 4, kl. I – 5, kl. II – III – 4, kl. IV – VI – 5, I – III gimnazjum 5-6 godz./tyg.,
– drugi język obcy nowożytny (francuski, hiszpański, niemiecki) od kl. II – 2 godz./tyg., od kl. IV – 4 godz./tyg.,
– trzeci język obcy nowożytny od kl. IV – 1-2 godz./tyg. (niemiecki, hiszpański, francuski, rosyjski),
– gry w szachy w kl. „0”- III – 2 godz./tyg.,
– rytmiki w kl. „0” – III – 1 godz./tyg.,
– pływania od kl. „0” – 1 godz./tyg.,
– informatyki od kl. „0” do II gimnazjum – 1 godz./tyg.,
– plastyki i muzyki od kl.”0” do I gimnazjum – po 1 godz./tyg.,
– przedmiotów: j. polskiego, matematyki, historii, fizyki, chemii, geografii i innych w większej niż przewiduje ramowy program nauczania liczbie godzin.
Nauka języków obcych traktowana jest w szkole priorytetowo, znajomość nowoczesnych technologii informacyjnych i skuteczne korzystanie z nich stanowi elementarne „wyposażenie” naszych absolwentów.
Szkoła kieruje do uczniów szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych w postaci kół zainteresowań oraz zajęć wyrównujących wiedzę, każdy znajdzie tu coś dla siebie. Uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności oraz nadrobić ewentualne zaległości. Obecnie w szkole działają następujące koła zainteresowań: szachowe, taneczne, origami, plastyczne, logicznego myślenia, sportowe, muzyczne, języka angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego, rosyjskiego, polonistyczne, matematyczne, historyczne, przyrodnicze, biologiczne, geograficzne, chemiczne, fizyczne, informatyczne, wolontariatu, Klubu Filmowego, gazetki szkolnej, robotyki, Odysei Umysłu, kulinarne, quillingu. Oprócz tego w szkole funkcjonuje szeroka oferta zajęć wyrównawczych, które są obowiązkowe dla uczniów mających trudności w nauce oraz zajęcia logopedyczne.
Wszyscy uczniowie klas 0 – III objęci są opieką świetlicy, przed zajęciami w godz. 7.15 – 8.00 i po zajęciach do godz. 17.00. Natomiast uczniowie starszych klas mają nauczycieli opiekunów po zajęciach. Uczniowie, nauczyciele i rodzice mogą również liczyć na pomoc pedagoga szkolnego.
Uczniowie w szkole mogą zjeść ciepły posiłek. Uczniowie klas 0 – III jedzą obiad po 5. godzinie lekcyjnej, uczniowie klas IV – VI oraz I – III gimnazjum po 6. godzinie lekcyjnej. Poza tym uczniowie kl.0 – III do śniadania otrzymują ciepłą herbatę. Wszyscy uczniowie mogą korzystać z filtrowanej wody, automatu i sklepiku szkolnego ze zdrową żywnością.
WŁADZE I ORGANY STATUTOWE SZKOŁY
Organem prowadzącym szkoły jest Społeczne Towarzystwo Oświatowe Samodzielne Koło Terenowe Nr 171 w Białymstoku (STO SKT Nr 171 STO).
Prezesem Zarządu od marca 2010 r. jest pan prof. Anatol Panasiuk. Zarząd STO SKT Nr 171 podejmuje strategiczne decyzje dotyczące funkcjonowania szkoły, podejmuje stosowne uchwały dotyczące m. in. statutów Zespołu Szkół, finansów szkoły (przyjmuje i zatwierdza preliminarze finansowe, decyduje o wysokości czesnego), organizacji roku szkolnego (ilość i zakres godzin dydaktycznych), zatwierdza regulaminy Organów Szkoły, określa zakresy prac remontowych, zatwierdza zakupy pomocy dydaktycznych i wyposażenia oraz prowadzi pracę wewnątrz stowarzyszenia, reprezentuje STO SKT171 na zewnątrz. Prezes oraz Zarząd są wybierani na kadencje 3 letnie na Walnym Zebraniu członków STO SKT171. Prezes oraz osoby wchodzące w skład Zarządu pracują społecznie „pro publiko bono” na rzecz szkoły.
Podstawą sukcesu w zarządzaniu szkołą jest konstruktywna i pełna zaufania współpraca Prezesa i Zarządu z Dyrektorem szkoły.
Dyrektor Szkoły – Mariusz Andrzej Łupiński (od maja 2011 r.) – kieruje codzienną pracą szkoły, odpowiada za sprawy kadrowe, sprawuje wewnętrzny nadzór pedagogiczny, podejmuje decyzje o przyjęciu uczniów do szkoły.
Samorząd Uczniowski – reprezentuje wszystkich uczniów szkoły, odpowiada za imprezy i uroczystości szkolne, realizuje własne inicjatywy wzbogacające aktywność pozalekcyjną uczniów.
Organem nadzoru STO jest Komisja Rewizyjna – sprawdza gospodarkę finansową szkołyi stowarzyszenia oraz zgodność z prawem uchwał podjętych przez Zarząd Koła.
FINANSE I BUDYNEK
Nauka w szkole jest płatna. Rodzice dziecka uczęszczającego do naszych szkół zobowiązani są do opłacania czesnego za naukę dziecka przez 12 miesięcy w roku oraz wpłacenia wpisowego, które naliczane jest wg klucza: 4 x czesne, 3 x czesne, 2 x czesne, w zależności od lat nauki. Od 2001 r. szkoły nasze otrzymują 100% subwencji na ucznia, władze miejskie wywiązują się terminowo z ustawowego obowiązku przekazywania nam budżetowego wsparcia. Na przełomie kwietnia/maja 2014 r. zakupione zostało dodatkowe wyposażenie placu zabaw
z myślą o najmłodszych. W okresie letnim 2014 r. dokonane zostały modyfikacje i odnowienie piętra szkoły, zaś w czasie wakacji 2015 r. został przeprowadzony generalny remont parteru – całość finansowana jest ze środków własnych szkoły i pomocy rodziców.
Budynek szkoły jest od początku istnienia szkoły dzierżawiony od gminy Białystok. W 2015r. Rada Miejska Urząd Miasta w Białymstoku przekazała naszemu Stowarzyszeniu budynek szkoły i plac wokół w użytkowanie na okres 25 lat. Na tyle lat podpisano również ze Spółdzielnią Mieszkaniową „Zachęta” użyczenie drogi dojazdowej do posesji szkoły. Zarządy STO SKT171 zabiegały o to od kilkunastu lat. Jest to ważne wydarzenie w tworzącej się historii szkoły, bowiem dzięki temu pojawiła się możliwość korzystania z funduszy zewnętrznych warunkujących satysfakcjonujący rozwój szkoły.
BAZA DYDAKTYCZNA
Szkoła położona jest nieopodal centrum miasta, ma dobre połączenie komunikacyjne. Jest tu cicho i spokojnie. Otoczenie budynku z placem zabaw i boiskiem pozwala uczniom na swobodną zabawę w czasie przerw lub zajęć świetlicowych; tu odbywają się również zajęcia wychowania fizycznego. W szkole znajduje się 13 sal lekcyjnych, pracownia komputerowa (17 komputerów, projektor multimedialny), sala gimnastyczna, biblioteka, pokój nauczycielski, sekretariat, gabinet dyrektora, gabinet koordynatorów i pedagoga, jadalnia, szatnie i pomieszczenia gospodarcze. Wszystkie pracownie lekcyjne są nowocześnie urządzone i wyposażone w sprzęt multimedialny. Nauczyciele mają dostęp do sprzętu komputerowego i przydzielone służbowe laptopy.
TRADYCJE
Kameralność naszej szkoły tworzy specyficzną atmosferę sprzyjającą powstawaniu bliskich więzi między uczniami, nauczycielami i rodzicami. Rytm życia szkoły wyznaczają momenty istotne dla całej społeczności. Są to wspólnie przeżywane wydarzenia, które nas integrują.
Początek roku szkolnego to dobra okazja do spotkania się po długiej wakacyjnej przerwie w gronie dawno niewidzianych przyjaciół. Uśmiechom, uściskom, powitaniom, różnym „ochom”, „achom”, „co u ciebie?” nie ma końca. Miła i ciepła atmosfera przyciąga jak magnes również absolwentów, którzy skończyli szkołę nawet kilka lat temu. Jest to okazja do wspomnień i podzielenia się radością z osiągnięć. Zaś nowi uczniowie, zwłaszcza pierwszoklasiści, przeżywają chwile niepewności i dreszczyk emocji.
Aby poczuli się śmielej, od wielu lat przygotowuje się im uroczyste ślubowanie pierwszoklasistów. Uderzenie ołówkiem przez Pana Dyrektora i wypowiedzenie tekstu roty
w obecności przejętych, wzruszonych rodziców i wychowawcy pozwala na pełniejszą integrację w grupie i zawiązanie więzi ze społecznością szkolną. Na pamiątkę tego wydarzenia pełnoprawni już uczniowie wraz z rodzicami sadzą drzewko na placu szkolnym.
Podobne wydarzenie ma miejsce w pierwszej klasie gimnazjum. Zebranych gości – rodziców, nauczycieli uczniowie witają uroczystym polonezem. Następnie przystępują do złożenia przysięgi, w której ślubowali swoją postawą dbać o dobre imię szkoły.
Uroczystość kończy chrzest na gimnazjalistę, który przygotowują starsi uczniowie. Odbywa się on w mniej podniosłej atmosferze. Co roku klasa II gimnazjum przygotowuje zabawę w innej konwencji, poddaje każdego „pierwszaka” różnym testom i próbom, aby sprawdzić, czy gotowy jest on, by z dumą nosić imię ucznia Społecznego Gimnazjum nr 4 STO.
Szumnie obchodzoną już po raz trzeci uroczystością szkolną jest Dzień Języków Obcych, którego celem jest rozbudzenie zainteresowania uczniów kulturą i językiem poszczególnych krajów. Nie brakuje zapierających dech w piersi występów wzbogaconych piosenkami w językach oryginalnych. Można wówczas również podziwiać prace plastyczne inspirowane kulturą danego kraju, a nawet skosztować regionalnych potraw!
Tradycją szkoły jest również przygotowywanie zabawy andrzejkowej. W klasach młodszych w salach odbywają się konkursy i wróżby. Dla klas starszych imprezę przygotowują uczniowie klasy IV. Każdego roku dokłada ona starań, by dostarczyć innym uczniom wrażeń, proponując wróżby, dyskotekę andrzejkową i słodki poczęstunek.
Nową, a jakże znakomicie przyjętą tradycją, stał się Dzień Misia w klasach młodszych. Takiej ilości pluszaków, jaka wypełnia tego dnia sale lekcyjne, nie zobaczymy nawet w sklepie z zabawkami, ani takich uśmiechów dzieci.
W harmonogramie działań szkoły mamy również kilka imprez poświęconych odkrywaniu talentów naszych uczniów, są to: Mini playback show, Festiwal Talentów czy dzień muzyki. Przygotowania do tych występów zawsze trwają długo, czego owocem są znakomite występy np. wokalne czy taneczne.
Są to momenty zarazem radosne i podniosłe, tak jak i kolejny wpisujący się w rok szkolny niezwykle ważny dzień – dzień Wigilii szkolnej. Przygotowania do niej trwają kilka tygodni i angażują wszystkich. Szczególnie przeżywają ten moment uczniowie klasy „0”, bo po raz pierwszy mają okazję zaprezentować się na forum całej szkoły. Żywe reakcje maluchów inspirują klasy starsze do rywalizacji w konkursie na świąteczną dekorację. Cały czas trwają gorączkowe narady, jak najpiękniej ozdobić klasę, jak ubrać choinkę, jak nakryć stół i czym go zastawić. A gdy nadchodzi ten upragniony dzień, sala gimnastyczna wypełnia się odświętnie ubraną szkolną rodziną. Śpiew kolęd i jasełka przygotowane przez klasy 0 – III wprowadzają nas w bożonarodzeniową atmosferę. Momentem kulminacyjnym jest odczytanie fragmentu Pisma Świętego. Złożenie życzeń przez Pana Dyrektora daje sygnał do łamania się opłatkiem. Radosny tumult ogarnia szkołę, bo wszyscy wszystkim pragną okazać jak najwięcej serdeczności. Spotkanie przenosi się do klas, gdzie już w bardziej kameralnym gronie, wspólnie z rodzicami i nauczycielami, biesiadujemy, wspominając osiągnięcia i miłe wydarzenia minionego roku. Ale bez obaw, drzwi stoją otworem i jak to w czasie wigilii, oczekują na wędrowca. I rzeczywiście rozpoczyna się „wielkie wędrowanie” z klasy do klasy, częstowanie, próbowanie smakowitości, chwalenie się dekoracjami.
Pięknym widowiskiem zaś są walentynki szkolne połączone z wieczorem walentynkowym, podczas którego odbywa się wspaniały koncert przygotowany przez uczniów naszej szkoły, gromadzący całą społeczność szkolną.
Znakomitą tradycją staje się akcja „Rodzice naszymi nauczycielami”, która stwarza możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniem rodziców naszych uczniów na forum klasy i szkoły. Jest to nietypowa i bardzo atrakcyjna forma wspomagania nauczania oraz znakomita okazja do budowania więzi między rodzicami a szkołą.
Kolejną okazję do integracji społeczności szkolnej stanowi Dzień Mamy i Taty oraz Święto Rodziny w klasach młodszych. Uroczystości towarzyszy część artystyczna, upominki
i poczęstunek dla rodziców, coraz częściej również wyjazdy integracyjne dzieci i rodziców.
Szkoła nie zapomina również o krzewieniu tradycji dbania o zdrowie i kondycję uczniów, rodziców i nauczycieli, dlatego stała się współorganizatorem imprezy „STO biega”. Połączeniem działań prozdrowotnych i integracyjnych jest Zielona szkoła, podczas której nie ma prawie chwili na odpoczynek. Dzień wypełniają zajęcia stanowiące znakomite uzupełnienie edukacji szkolnej i okazję do wspólnej zabawy.
Prawdziwą eksplozję radości w szkolnym kalendarzu imprez stanowi Święto Szkoły. Co roku upływa ono pod innym hasłem, któremu są podporządkowane dekoracje, konkursy i zabawy, a często nawet stroje. To dzień, w którym wszyscy mogą zaprezentować swoje osiągnięcia. Eksponowane są dyplomy i puchary. Aktorzy chwalą się swoimi umiejętnościami. Nie brak też owacyjnie przyjmowanych popisów wokalnych, muzycznych, tanecznych i akrobatycznych. Dopełnieniem radości jest wspólny piknik – prawdziwa uczta smaków i frykasów różnego asortymentu skrzętnie przygotowanych przez mamusie i tatusiów, którzy tłumnie przybywają na święto, aby razem cieszyć się z osiągnięć szkoły. Festyn z okazji Święta Szkoły zwykle odbywa się na terenie szkoły oraz na boisku.
Tradycją naszej szkoły są też liczne akcje charytatywne. Sprzedaż kartek bożonarodzeniowych, walentynkowych, wielkanocnych czy ozdób świątecznych, wykonanych przez uczniów z największą starannością, zawsze ma szczytny cel – dzielenie się tym, co mamy, z potrzebującymi. Inną formą działalności charytatywnej jest przygotowywanie przez uczniów spektakli artystycznych, prezentowanych w różnych ośrodkach pomocy społecznej.
Podsumowaniem pracy jest zakończenie roku szkolnego. Szczególnie uroczyście żegnamy trzecioklasistów z gimnazjum. Klasa druga przygotowuje dla nich specjalny program, który w żartobliwy, ale i pełen życzliwości sposób podsumowuje ich dziesięcioletnie wspólne bycie ze sobą w szkole. Po rozdaniu świadectw i licznych nagród nadchodzi czas na odsłonięcie klasowego „tablo”. Wszyscy są wzruszeni, niejeden uroni łzę, a przy pożegnaniu absolwenci obiecują, że będą odwiedzać dyrekcję, nauczycieli i młodszych kolegów. I słowa dotrzymują.